tirsdag 27. juli 2021

Sy en clutch-bag / mappe / gavepose

Tenk så heldig jeg er, som har fått batikk-stoffer fra min niese Adrienne på 16 år. Hun har farget stoffene selv for å kunne lage en gave til tante. To av stoffene har jeg brukt til å sy en veske. Det tredje stoffet til å sy en fôret mappe som kan lukkes. Ideen til denne modellen har jeg fra en japansk sybok, og der kalles den «clutch bag», men jeg bruker slike poser først og fremst for å pakke inn gaver.





Batikk er egentlig en indonesisk (javanesisk) teknikk der man stempler eller tegner med voks på stoffer. Etterpå blir stoffene farget og så fjernes voksen.

På engelsk finnes det begrepet «tie-dye», og det er denne teknikken som tilsvarer det vi kaller for batikk i Norge. Her folder og knuter man stoffer på forskjellige måter og legger dem så i et fargebad. Fordi fargen ikke kommer til overalt blir det forskjellige mønstre på stoffet.


Material for å sy mappen:

Du trenger tre forskjellige stoffer. Et stoff til mappen utvendig, et stoff til klaffen utvendig og et stoff som brukes som fôr innvendig. I tillegg anbefaler jeg at du stryker fast en stabilisering på ytterstoffet. Siden mitt ytterstoff er ganske stødig (canvas) har jeg valg en tynn og myk strykevlies (Vlieseline F220). Hvis du bruker et tynt ytterstoff kan godt bruke noe stivere eller volumvlies.

Så trenger du også 10 cm bånd eller snor og en passende knapp.


Klippe ut delene:

Antall:

Del:

Mål:

2

Utvendig bunn

23 cm x 18 cm

2

Klaff

23 cm x 12 cm

2

Fôr

23 cm x 27,5 cm

2

Stabilisering

23 cm x 28 cm


Sy sammen:

Delene sys sammen med et sømmonn på 1 cm. Siden mappen er fôret er det ikke nødvendig å sy sikksakk langs kantene.

Begynn med de utvendige delene. Sy en og en del. Legg klaffdelen på bunnendelen, rette mot rette, og sy sammen delene langs langsiden. Stryk sømmonnet oppover. Legg strrykevliesen på vrangsiden og stryk fast. Jeg pleier å legge et bakepapir mellom vlies og strykejern. Hvis du ønsker det kan du stikke ned sømmonnet, men det er strengt tatt ikke nødvendig.

Fold båndet i to. Finn midten øverst på den ene ytterdelen, og legg båndet på plass på stoffets rettside. Sy båndendene fast med noen sting. 



Legg så de to ytterdelene på hverandre rette mot rette, og sy dem sammen langs sidene og nederst. Skråklipp hjørnene. Vreng og dytt hjørnene godt ut. Stryk kantene.

Nå legger du de to fôr-delene på hverandre rette mot rette og syr også dem sammen langs sidene og bunnen. Men denne gangen må du la være igjen en vrengeåpning på ca. 8 cm nederst.

Tre fôrdelen over ytterdelen. Sy sammen stoffene langs kanten øverst. Vreng bagen gjennom vrengeåpningen.





Sy igjen vrengeåpningen for hånd eller med maskin. Stryk kanten øverst. Fold klaffen nedover og lag en markering der knappen skal sys fast. Sy så fast knappen.






Tusen takk, Adrienne, for de fine stoffene som jeg fikk av deg! 







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar