lørdag 3. juli 2021

Kjøkkenhåndklær med silketrykk / screen printing for nybegynnere - Del 2

Har du lyst trykke motiver på kjøkkenhåndklær eller andre stoffer? Her får du en veiledning om hvordan du kan lage fine og enkle trykk.



På bildet øverst ser du en clutch bag fra det kyotobaserte firmaet Sou Sou. Jeg elsker disse store prikkene! Dette var min inspirasjonen for å lage fargerike håndklær og kluter. 


Silketrykk (serigrafi, screen printing) er en trykkemetode der trykkfargen blir overført til et underlag gjennom en stram finmasket duk. Deler av duken er dekket med en stensil eller en emulsjon som har tørket. Trykkfargen går kun gjennom der duken ikke er dekket. Tidligere var det ganske vanlig å bruke silke som duk, i dag bruker man syntetiske materialer.

Lignende trykkteknikker har vært kjente i over 3000 år, og Japan har en lang tradisjon med en teknikk som kalles katagami. Her lages trykket med hjelp av papirstensiler som er limt fast på silkestoffer.

I dag lager profesjonelle trykkere trykk-rammer (screens) med hjelp av fotoemulsjon. Stensiler blir mest brukt til hobbytrykk. Teknikken er enkel, og du trenger nesten ikke noe utstyr.




En gammel japansk papirstensil på en silkeduk. 
Bildet fra:  https://www.chokeprintshop.com/blog/choke-print-shop-news/choke/the-history-of-screen-printing-from-katagami-to-warhol


Før du begynner: 

  • Teknikken som jeg viser her fungerer kun for vevde stoffer av naturfibre. På syntetiske stoffer vil ikke fargen feste seg.
  • Stoffet må være vasket på forhånd. Ikke bruk tøymykner.
  • Stryk stoffet før du trykker.

Material:

Det meste av det du trenger har du antakeligvis allerede hjemme. Det du må kjøpe er en ramme med et spesielt finmasket stoff  på og vannbasert trykkfarge. For nybegynnere anbefaler jeg denne rammen: https://www.tegne.no/produkt/marabu-textil-screen-250-x-188-mm/. Hvis du steller litt pent med rammen kan den brukes om igjen mange ganger. Som trykkfarge anbefaler jeg denne typen: https://www.tegne.no/produkt/marabu-textil-print-100ml-974-carbon-black/. Fargen kan tørke ut etter hvert, og derfor er det best å ikke kjøpe veldig mange bokser. 

For å presse fargen gjennom duken trenger man vanligvis en gummirakel, men når man jobber med små rammer duger en billig plastspatel. Du kan også lage en slik spatel selv, ved å klippe ut en firkant fra et lokk til en isboks eller noe lignende. Puss så kantene til spatelet med litt slipepapir, så de ikke ødelegger stoffet til rammen.

For å ta inn og ut maling av boksen bruker jeg ispinner som jeg kaster etterpå, men du kan også bruke en vanlig teskje.

Så må du ha et material for å lage stensiler. Her er det mange muligheter. Du kan for eksempel klippe ut stensiler av et litt stødig papir som har en glatt overflate. Ulempen er at du kun kan lage ett til to trykk før stensilen er ødelagt. En enkel og rimelig metode er å bruke selvklebende bokplast, kontaktfolie eller selvklebende kuttevinyl. Dette fungerer helt greit, og du kan trykke motivet flere ganger, men etter hvert vil nok stensilen begynne å lekke farge rundt kantene.

Du kan også bruke stensilplast og feste denne med hjelp av midlertid spraylim. Dette var min foretrukne metode helt fram til jeg oppdaget Silhouette stencil material som du blant annet får bestilt her: https://www.kreativshop.no/products/silhouette-stencil-material-med-lim.  

Disse arkene koster litt, men de er tykke og gode og har allerede lim på. En av de største fordelene med Silhouette stencil material er at rammene faktisk kan vaskes flere ganger før stensilen blir ødelagt. Med dette er det også mulig å bruke rammen med samme stensil for flere farger. 

Til slutt trenger du tape som ikke etterlater limflekker på stoffet. Det finnes spesialtape, men det fungerer også helt greit med billig maskeringstape fra byggemarkedet.


Å lage stensilen:

Hvis du er så heldig at du eier en kuttemaskin, som for eksempel en Cameo Silhouette, kan du bruke denne for å lage stensilen. Ellers kan du bruke saks, hobbykniv, hulltang, stansere osv. 

Tegn eventuelt først motivet på selve stensilmaterialet og kutt/klipp ut motivet. Viktig: Du klipper bort det som senere skal bli synlig på trykket. Alt annet må du beholde. Motivet skal ikke være større en maks. 2/3 av det rammen måler innvendig ved fordypningen. Du må ha nok plass på stensilen til å kunne tape den fast.

Hvis man bruker rammer med fotoemulsjon kan motivene være veldig detaljerte. Hvis du trykker med hjelp av stensiler bør motivet være forholdsvis enkelt, uten veldig tynne linjer, og helst uten alt for mange løse deler i midten.


Å feste stensilen på rammen:

Hvis du bruker en papirstensil legger du den løst på rammen og fester den langs kantene med hjelp av tape. Selvklebende folie-stensiler limes direkte på duken. Du må legge/tape fast stensilen på rammens framside, der du har en fordypning. Bruk så tape og dekk stensilen og rammen slik at malingen kun kan komme igjennom der du ønsker det.

Å trykke:

Først må du fylle duken (motivet) med farge. Dette kalles på engelsk flooding, og jeg er usikker om det finnes et norsk ord for dette.

Legg en del trykkfarge øverst eller ved siden av motivet som skal trykkes. Malingsstripen må være litt bredere enn selve motivet. Overskuddsfarge kan alltid legges tilbake i boksen, så ikke vær for gjerrig. Så holder du rammen i hånden (den skal ikke ligge oppå noe) og drar rakelen en gang over fargen og så motivet. Hold rakelen i en vinkel på omtrent 45 grader. Nå legger du rammen forsiktig på stoffet. Dra rakelen med malingen over motivet først fra den ene, og så fra den andre siden. Pass på at trykket er "clean". Det skal ikke ligge noen klumper med maling på stoffet. Du må kunne se duken.

Fjern rammen forsiktig og fortsett å trykke. Hvis du skal lage flere trykk ved siden av, eller oppå hverandre, må du eventuelt la trykket tørke i ca. 10 minutter til fargen ikke lengre smitter av. Hvis du er av den utålmodige typen kan du bruke en hårtørker for å få fargen til å tørke litt fortere.




Tørking og fiksering av fargen:

Fargen bør tørke en god del timer, helst over natten. Så må du fiksere trykket, ellers vil fargen ikke holde i vask. På boksen står det hvordan du gjør dette. Det er vanligst å bruke strykejern eller stekeovn til fiksering. Selv er jeg så heldig og har en varmepresse, noe som helt klart gir best resultat.





Å vaske håndklærne første gang:

Trykket kan føles ganske stivt, men etter første vask pleier det å bli mye mykere. Jeg har aldri opplevd problemer med fargesmitte, men det forutsetter selvfølgelig at fargen er fiksert riktig.


Å bruke og å vaske rammen:

Vannbasert trykkfarge kan tørke nokså fort. Hvis du skal ha samme trykk på flere ting bør rammen ikke stå og tørke mer enn noen få minutter før du lager neste trykk. Når du er ferdig med å trykke tar du fargen som er igjen på rammen og legger den tilbake i boksen. Nå kan du evtentuelt vaske rammen inklusive stensilen og gjøre den klar til neste farge. Dette fungerer hvis du har brukt Silhouette stencil material. Har du brukt bokfolie eller noe lignende vil nok stensilen løsne når du vasker rammen.

Når du er helt ferdig med å trykke fjerner du stensilen og tapen og vasker rammen under rennende vann. Bruk gjerne en børste for å få duken rent. Det gjør ingenting hvis det er noen fargepigmenter igjen, men du må få bort alt som tetter stoffet. La så rammen tørke. 

Vask også alt annet under rennende vann og la tørke. 


På rammen til venstre har fargepigmenter satt seg fast i duken, men rammen fungerer uten problemer. Pusen er det første trykket jeg laget med denne rammen (for ca. ett år siden) og jeg har ingen forklaring hvorfor den fortsatt er synlig. På rammen til høyre måtte jeg skrubbe bort maling med en børste, fordi en del av fargen hadde størket. Også her er det kun pigmenter igjen, stoffet er ikke tett. Jeg har også en større kvalitetsramme som var ganske dyr. Der skjer dette med at pigmenter sitter fast aldri, så det har nok noe med kvaliteten til duken å gjøre.


Noen tips til slutt:

  • Det er som ellers i livet at "øvelse gjør mester". Det krever litt trening for å lære hvordan man skal dra rakelen over stoffet og om mengden farge man trenger. Øv gjerne på noen stoffrester først.
  • Vask hendene, redskapene og arbeidsflaten fortløpende. Med dette unngår du fargesmitte og flekker. Aldri rør rammens underside mens du trykker. 
  • Det gjør ingenting om trykket ikke blir helt perfekt. Det at noe er håndlaget er en verdi i seg selv, og selv synes jeg det er bare flott når ikke alt ser likt ut.


I neste blogginnlegg viser jeg deg hvordan man trykker på vaskekluter.

Lykke til, og har du spørsmål kan du gjerne spørre i kommentarfeltet.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar