torsdag 17. desember 2015

Kort og pakkelapper av rester

Vi alle som syr har rester av stoff, filt, knapper, bånd osv. liggendes. Jeg liker å sy gaveposer av stoffrester. De er veldig dekorative og kan brukes om og om igjen. Dette er et godt alternativ til miljøskadelig gavepapir.

 I dag laget jeg også pakkelapper og julekort av materialrester. Siden man ikke kan skrive på disse kortene liker jeg å lage en lomme der jeg kan legge inn et papirark med en julehilsen. Jeg håper jo at også disse kort og lapper blir brukt igjen.

Lappene og kortene i filt ser forøvrig mye finere ut i virkeligheten. Kameraet mitt klarer ikke å lage fine bilder av melerte farger/overflater.




Det er gøy å kunne bruke bokstaver og fine border på symaskinen, men kortene blir like fine uten dette også. Konvolutten til høyre er kun sydd med rettsøm. Tegn gjerne opp linjer med forsvinningstusj eller kritt hvis du skal sy pyntesømmer. Så er det lettere å få bordene rett.




Knapper kan du sy fast med symaskin. Senk eller dekk til transportøren (sjek bruksanvisningen din) og sy fast knappen med en vanlig sikksakksøm.




Hvis det er mange tråder på kortets bakside stryker jeg på et ekstra stofflag. Vliesofix (applikeringsvlies) er veldig praktisk til dette. Så syr jeg en søm langs kantene slik at stofflagene blir sydd sammen. 




Strassteiner er også fine på sydde pakkelapper og kort. De strykes enkelt fast.


Bloggen min har ikke eksistert så veldig lenge, men det er gøy å se at allerede mange har vært innom. 

God jul til alle dere!

Susanne :)

1 kommentar: