søndag 29. november 2015

Kåpe sydd av brukte jeansbukser - Del 1

Jeg har lenge hatt planer om å sy en kåpe av brukte dongeribukser. Jeans er et fantastisk materiale, som lar seg gjenbruke på mange måter. Hvis du aldri har jobbet med upcycling av plagg før, bør du kanskje begynne med noen små prosjekter, som å sy en kurv eller et handlenett. Har du lyst å prøve et større prosjekt får du forhåpentligvis både noen tips og inspirasjon av å følge med her i bloggen. Jeg skal vise hele prosessen om hvordan kåpen blir til.



Bilde: Jeg vil egentlig klippe opp bukser, men må vente til pus har sovet ferdig.


Valg av dongeribukser

Du kan i grunnen bruke hva som helst av dongeriplagg til upcycling, men bukser som har riktig mye stretch er lite egnet. Litt stretch er derimot helt greit. Jeg bruker først og fremst litt mørke bukser, fordi jeg ikke synes at de lyseste blåfargene alltid passer helt sammen, men dette er jo smak og behag!

Det er viktig å ikke bruke bukser som er veldig slitte og/eller har mange hull. Kåpen skal holde lenge, og det krever at stoffene ikke er slitt for mye.


Bilde: På dette stoffet er mange tråder skadet på overflaten. Slike plagg gjenbruker jeg ikke til klær.



Klipping

I utgangspunktet er det bare å klippe i vei, men siden jeg skal sy et klesplagg tar jeg hensyn til trådretningen. Dette er spesielt viktig hvis du gjenbruker bukser med stretch. Hvis du ikke tar hensyn til trådretningen vil det ferdige plagget muligens få feil passform og ikke holde fasongen.

Til mindre prosjekter kan man godt bruke saks for å klippe opp buksene. Men til en kåpe trenger jeg så mange biter at jeg foretrekker å bruke linjal og rullekniv. Det sparer enormt med tid! Jeg bruker kun saks for de litt tykkere bitene.



Jeg har bestemt meg å sette sammen lange remser, som så sys sammen til stoffbiter, som blir store nok til delene fra snittmønsteret. På bildet ser du utbyttet fra 30 par med bukser. Dette holder nok ikke helt, men jeg begynner med deg jeg har.





Mønsteret

Siden stoffet kommer til å bli så "fargerikt" ville jeg bruke et enkelt kåpemønster og valget falt på Burda 8292.

Jeg skal sy største størrelse, men vet av erfaring, at ermene kommer til å bli for trange. Burda har forholdsvis smale ermer med høy armkule, så her må jeg tilpasse mønsteret en del. Jeg har bestilt mønsteret fra Fjølner i Danmark. De har ganske rimelige priser på mønstre, og så er de svært raske til å levere det man bestiller. I snitt tar det ca. tre dager til mønsteret er i postkassen. 

Neste gang skal jeg vise deg hvordan jeg syr sammen stoffbitene. Jeg skal bruke en flatlocksøm på overlockmaskinen, og for å få en effekt skal jeg bruke tykk tråd i den ene griperen.

1 kommentar:

  1. Så spennende, gleder meg til fortsettelsen :)

    SvarSlett