onsdag 16. september 2015

Tutorial: Slik syr du et solid handlenett.

På bildet ser du handlenett som har blitt sydd av noen av våre kursdeltakere. Er de ikke fine? Nettene har samme størrelse og fasong som plastposene man får i dagligvarebutikker, men de er mye sterkere.
.





Dette handlenettet er ikke videre vanskelig å sy, men du bør være kjent med de vanligste sybegrep, og helst ha sydd noen enkle ting før. Hvis du knapt vet hva som er foran og bak på en symaskin anbefaler jeg deg å gå gjennom vårt nettkurs «Kom i gang» først. For 149.- får du tilgang til et nettbasert nybegynnerkurs som du kan følge hvor, når, og hvor ofte du vil. Her finner du mer informasjon om kurset: NETTKURS


Dette trenger du for å sy handlenettet:

Du trenger to stoffer. Ytterstoffet skal helst være litt stødig. Bruk for eks. lin, dongeri, gardinstoff eller noe lignende. Som fôr er det best å bruke bomullslerret. Hvis stoffene har en bredde på minst 110 cm klarer du deg med 65 cm av hvert stoff.
For å få riktig sterke sømmer bør du styre unna «billigtråd». Bruk kvalitetstråd fra Gütermann, Mettler, Coats eller lignende. 



Snittmønster og klipping:

Her kan du laste ned mønsteret. Skriv ut alle fire sider.

Sidene/mønstrene skal ikke skaleres når de skrives ut. Alt etter hvilken skriver og skriverdriver du har, må du velge "100%", eller "Full skala" før du skriver sidene ut. Ofte står det også "tilpass siden". IKKE kryss av for dette. Tape sammen arkene som vist på bildet og klipp ut mønsteret.

NB! Mønsteret er kopibeskyttet etter åndverksloven. Uten uttrykkelig samtykke fra rettighetshaver er det ikke lov å gi eller selge videre mønsteret. Du kan gjerne lenke til bloggen. Hvis du ønsker selge nett som er sydd etter vårt mønster ber vi om at du fester en lapp der du forteller hvor mønsteret kommer fra. Copyright: Leanne - kreativ søm / Sykurs.no 2014




Mønsteret er inklusive 1 cm sømmonn. Fold stoffet dobbelt, og legg mønsteret med den stiplete linjen langs stoffets brett/fold. 







Den utklipte delen blir dobbelt så stort som mønsteret.





                Legg mønsteret langs bretten til det foldete stoffet.


Klipp ut to deler av ytterstoffet og to deler av fôrstoffet.




Sy sammen:

Fest sømmene fortløpende ved å sy noen sting fram og tilbake i begynnelsen og slutten av hver søm. Vær nøye med sømmonnet. Du skal sy nøyaktig 1 cm fra kanten.

Begynn med de to delene i ytterstoff. Legg delene rette mot rette. Sy de sammen langs de to rette kantene ytterst og langs kanten nederst. Ikke sy igjen hjørnene. Stryk sømmonnet fra hverandre.




Gjør det samme med de to delene av fôrstoff. Men her må du la være igjen en vrengeåpning på ca. 12 cm nederst. 




Fold ut hjørnene slik at side- og bunnsømmen møtes. Sy sammen, og sy sikksakk langs kantene.



Tre de to nettene på hverandre, rette mot rette. Sy de sammen langs de to minste buene. Klipp noen få innsnitt der buene er rundet mest. Det er viktig at du ikke klipper helt inntil sømmen. Dette er spesielt viktig hvis du bruker litt løst vevde stoffer.




Sy sammen de to store buene, men her skal du ikke sy de første og siste 10 cm.



Vreng nettet gjennom vrengeåpningen. Stryk alle sømmer og kanter godt.

Legg kortsidene til hankene på hverandre, rette mot rette, og sy de sammen. NB! Det er viktig at du lager hankene over de små buene.



Stryk og legg de åpne kantene på hverandre. Sy en stikning rundt kanten øverst og lukk samtidig åpningene.



Sy igjen vrengeåpningen.



Det er lurt å sy en forsterkning der hankene er sydd sammen øverst. Tegn opp et rektangel og kryss, og sy så en forsterkningssøm langs markeringene.



                                                               Ferdig!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar