søndag 20. september 2015

Ikke robot eller skuespiller - vi filmer nettkurs...

Vi holder på å lage filmsnuttene til neste nettkurs. Denne gangen blir det et kurs som heter "Sy inn glidelås? Ikke noe problem".

Vi har filmet tre andre nettkurs så langt, og læringskurven har vært bratt. Hovedproblemet er først og fremst lyden. Vi bruker en bra mikrofon, som skal gi best mulig lyd, men denne tar da også opp alt annet av lyd, ikke minst også lyden som symaskinen lager. Denne demper vi litt når filmene redigeres, men det betyr at jeg må huske å ikke snakke mens jeg syr. Jeg må også huske å ikke fikle med ting, og vi må alltid passe på at det ikke er noe gressklipping, trampolinehopping, hundebjeffing osv. i nabolaget, fordi dette ellers høres i filmen etterpå. Vi filmer i vårt kurslokale, og dette er jo ikke noe film- og lydstudio.


Det trenges mye lys til filmingen. Når kamera, lamper, mikrofon og alt er satt opp har jeg selv veldig lite plass rundt symaskinen. Men det ble jeg egentlig fort vant til.

Så er det å finne ut hvor stor utsnitt man ønsker å filme, og fra hvilken side og med hvilken vinkel. Vi har valgt å filme nokså nær symaskinen, slik at kursdeltakerne kan se detaljene godt, men det gjør at bildet noen ganger blir dekket av en hånd når jeg tar inn og ut en stoffbit eller lignende. Etter en god del testing syntes vi likevel at dette er bedre, enn å filme med lang avstand, eller å bytte fokus veldig ofte.

Den største utfordringen er det med teksten. Jeg snakker vanligvis ikke dialekt, og den sveitsiske aksenten pleier ikke å være veldig utpreget, men når jeg skal konsentrere meg om både det jeg syr, hvordan dette skal plasseres foran kameraet, snakke mot mikrofonen og  huske hva jeg skal si, vel... det virker som om jeg ikke helt klarer å snakke "pent bokmål" samtidig. Vi må ofte ta filmsnuttene en god del ganger før alt klaffer. Likevel er det gjerne noen "forsnakkiser". Vi kunne selvfølgelig redigert bort slike ting, eller filmet snutten enda en gang, men så tenker jeg at jeg er sømlærer, ikke skuespiller eller robot.

Når alt av film og lyd er redigert legger vi inn tekst, bilder og filmer  på kursplattformen som vi bruker, laster opp alt sammen, og lager til slutt en lenke til kurset. Så er nettkurset klart og kan følges når, og hvor, deltakeren vil.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar